Istanbul en Jakarta

Bezoek

Afgelopen woensdag zijn we begonnen met de lessen in de simulator.

Vrijdag kreeg ik onverwacht bezoek uit nederland, mijn zus Thea en haar vriend Jurgen leken het wel leuk om Istanbul te komen bekijken. Ze kwamen vrijdagmiddag aan op het vliegveld hier vlak bij het hotel. Gelukkig was onze simulatorles van vrijdagmiddag verplaatst naar de ochtend dus kon ik ze verwelkomen bij aankomst.

Zij werden opgehaald door een shuttlebus van hun hotel, of eigenlijk was het meer een apartement die ze voor een paar dagen gereserveerd hadden. Wel enige verwarring omdat er opeens drie mensen stonden, terwijl ze maar 2 mensen verwacht hadden maar gelukkig mocht ik ook mee.

Ik had Thea al enigszins voorbereid op het verkeer hier in Istanbul, maar we hebben tijdens de rit naar het apartement geen ongelukken meegemaakt. Bij het apartement werden ze verwelkomd door de beheerder, een hele aardige man die alles precies uitlegde. Niet alleen hoe alles werkte in het apartement maar ook op de kaart aanwees waar alles zat, van de supermarkt op de hoek tot alle bezienswaardigheden aan toe.
Thea en Jurgen waren een beetje moe van de reis dus eerst even uitgerust en een hapje gegeten. Daarna toch maar eventjes de stad in geweest om alvast een eerste indruk van Istanbul te krijgen. Het apartement ligt op een paar honderd meter lopen van het centrum van de oude stad, dus ideaal voor de meeste bekende bezienswaardigheden. We zijn dus even langs de blue mosque en de Aya Sophia gelopen en hebben gewandeld in het park naast het Topkapi paleis. Toen werd het al tijd om te eten en hebben we een zaakje uitgezocht, of liever we werden overgehaald om daar te eten. Er staat namelijk hier bij elk restaurant of cafe iemand buiten met als taak om klanten naar binnen te praten.
Gelukkig was het een lekker restaurant en waren de prijzen ook redelijk, we hebben dus prima gegeten. Ook kregen we een paar keer gratis thee en koffie aangeboden.

De volgende dag zouden we de touristische trekpleisters aandoen, helaas regende het en besloten we om dingen te zoeken die we binnen konden doen. We besloten naar de Grand Bazaar te gaan, een overdekte markt met allerlei verschillende districten met verschillende winkeltjes. Hier hebben we een paar uur rondgewandeld en heeft Jurgen laten zien dat hij goed kan afdingen.
Daarna nog naar de Aya Sophia geweest, een grote moskee die vroeger een kerk was en nu toegankelijk is als museum. Veel oorspronkelijke versieringen zijn bewaard gebleven en het is apart om mozaïeken van heiligen te zien in een moskee.
Die nacht moest ik weer de simulator in, dus ben ik op tijd naar huis gegaan om te eten en te proberen nog wat te slapen.

Zondag en maandag hebben Thea en Jurgen zich alleen moeten vermaken aangezien ik 's nachts moest simmen en dus overdag aan het studeren en uitrusten was.

Dinsdag gingen Thea en Jurgen weer terug naar Nederland, ik hoefde pas 's avonds te simmen, dus weer naar het vliegveld gegaan om ze uit te zwaaien.