Istanbul en Jakarta

Laatste week begint

Er is al weer flink wat gebeurd sinds het laatste verhaal.

We zijn begonnen in de simulator en Jaap en ik hebben gisteravond les 6 afgerond, we krijgen in totaal 10 lessen.
Het begon redelijk rustig met een kennismakingsvlucht om even aan te voelen hoe het voelt om in een 737 full-motion flightsim te vliegen. Tenminste, dat was de bedoeling. Onze instructeur vond echter dat het wel leuk was om meteen wat failures te oefenen, dus bij het opstarten kregen we al gelijk meerdere startproblemen te verduren. Gelukkig ging het oplossen daarvan aardig en konden we na een paar pogingen toch beide motoren aankrijgen.

Toen getaxied naar het begin van de baan voor takeoff. Natuurlijk kregen we tijdens de takeoff ook een paar emergencies waardoor we de takeoff moesten afbreken. Dat hebben we een paar keer gedaan. De laatste keer kregen we een motorprobleem zo laat tijdens de takeoff dat we toch maar zijn opgestegen, dat was eigenlijk niet de bedoeling maar aangezien we toch in de lucht waren hebben we meteen de rest van de les maar op 1 motor gevlogen. Dat ging best aardig en we zijn uiteindelijk weer veilig geland.
Wel een leuke les, maar van de rustige bochtjes draaien en versnellingen en vertragingen die eigenlijk op de planning stonden is niks terechtgekomen.

De lessen daarna hebben we ons wel redelijk aan het schema gehouden, behalve dat onze instructeur de visuele circuits (dat je opstijgt en volledig op zicht een rondje vliegt en weer land) niet zo belangrijk vindt en dat hebben we dus nooit gedaan.

Les 5 was een tussentijdse toets, met een examinator. Toen moesten we dus opeens voor het eerst die visuele circuits doen, dat was wel even wennen. Op zich is het niet zo moeilijk, maar je moet heel snel werken omdat je niet veel tijd hebt voor je weer gaat landen.
Al met al ging deze les ook prima en hebben we allebei van de examinator de beoordeling 'Good' gekregen.
Dat geeft in ieder geval een goed gevoel voor de rest van de lessen.

Komende week dus nog 4 lessen, waarvan de laatste een examenvlucht is met weer een andere examinator. Die les zal plaatsvinden op zaterdag 16 april van 08:30 tot 12:30. Als we tenminste niet weer een roosterwijziging krijgen. Het is nu 10 april en we hebben voor deze maand al 4 verschillende roosters gehad.

Gelukkig hebben we tussen de lessen nog wel een paar dagen vrij om dingen te bestuderen en af en toe vinden we ook tijd om met zijn allen even uit te gaan. Afgelopen week zijn we 2 keer met zijn zessen naar een mall in de buurt gegaan om te bowlen. De laatste keer ging het zelfs zo goed dat we bijna allemaal met meer dan 100 punten zijn geeïndigd, Patrick zette zelfs een score van 169 neer!
Helaas toen we daarna weer verder wilden gaan viel de stroom uit en moest de wedstrijd gestaakt worden. We hebben wl een tegoedbon gekregen zodat we een andere keer gratis kunnen spelen. We zullen dus nog een keer tijd moeten vinden om weer met zijn allen daarheen te gaan.

Zoals het er nu naar uitziet zijn Patrick en Mark vrijdag klaar, Jaap en ik op zaterdag en Thijs en Otmar op maandag de 18e. Hoe lang het daarna gaat duren voordat we de base training kunnen doen is nog onduidelijk. We hebben van een instructeur gehoord dat na het voltooien van de simulator er papieren opgestuurd moeten worden naar de luchtvaartautoriteit en dat dit 3 tot 4 dagen kan duren. Navraag bij de planningsafdeling per mail leverde alleen het volgende antwoord op: 'Jullie worden zo snel mogelijk na de skilltest ingepland voor de basetraining.'
Dat geeft dus niet meer duidelijkheid. Komende week dus maar even langs voor een helder antwoord.

Zodra we weten wanneer we ingepland gaan worden voor de basetraining hebben we dus pas een idee van wanneer we weer in nederland zijn. We houden jullie op de hoogte.

Gerrit Jacobs

Gaat goed,mag je trots op zijn.
Nog even de laatste loodjes,Good Luck.
Many Happy and SAFE landings.
Gerrit

moeder en broer Jaap

Frans, gefeliciteerd met het behalen van je skilltest. Nu nog op een 'echt' vliegtuig. Groeten uit Tiel.

ouders Mark

Hoi Frans,
Van Harte gefeliciteerd, geweldig gedaan, alle 6.
Nog "even" een "rondje vliegen" en vervolgens heerlijk even ontspannen in Nederland.