Istanbul en Jakarta

Type rating training

Vandaag moeten we ons om 9 uur melden op het hoofdkantoor van Pegasus. Allemaal de wekker gezet zodat we op tijd kunnen ontbijten en op tijd aanwezig kunnen zijn.
Helaas ontbreken Mark en Patrick bij het ontbijt, even gebeld met hun kamer en zij hebben zich inderdaad verslapen. Gelukkig zijn we nog wel op tijd om voor 9 uur bij Pegasus te zijn.

Eenmaal aangekomen krijgen we een bezoekerspas zodat we het gebouw in kunnen, je hebt namelijk voor iedere deur een keycard nodig. We worden door een van de bewakers begeleid naar de trainingszaal waar we de komende weken alle systemen van de 737 zullen leren kennen. Hier ontmoeten we meteen een van de twee anderen die ook de type rating komen doen.
Zijn naam is Ali en hij is een oud-vlieginstructeur die nu zijn eigen IT-bedrijfje heeft en voor de lol de type rating en daarna de linetraining wil gaan doen. Daarna ziet hij wel of hij weer aan het werk gaat, of misschien part-time gaat werken voor Pegasus.

De andere student is een luchtmacht vlieger die net uit dienst komt, hij heeft de afgelopen tien jaar de F4 gevlogen voor de Turkse luchtmacht en woont nu nog in de kazerne op het vliegveld in Istanbul. Hij gaat na de type rating aan de slag bij Pegasus.

We krijgen eerst allemaal een laptop met daarop alle informatie en procedures van Pegasus. Deze wordt ook gebruikt door de piloten om de vluchtvoorbereiding te doen en op de hoogte te blijven van hun rooster en wijzigingen en speciale instructies voor specifieke vliegtuigen.
Later krijgen we te horen dat we deze laptop eigenlijk niet hadden moeten krijgen, omdat wij niet voor Pegasus gaan vliegen, maar we mogen hem tijdens de training wel houden omdat er veel informatie over de 737 op staat.

Dan beginnen we aan de les. De instructeur is een First Officer bij Pegasus die ongeveer een jaar geleden is begonnen. Hij gaat met ons de computer based training bij langs en vertelt er af en toe bij hoe bepaalde dingen in de praktijk geregeld zijn.
Het gaat allemaal op een rap tempo, dus het is wel belangrijk om 's avonds de onderwerpen nog een keer door te nemen om er zeker van te zijn dat je alles hebt meegekregen.

De lunch is even verwarrend, want de kantine is overvol en op drie plaatsen kan je eten halen. De instructeur vertelt ons hoe het werkt, je kan gewoon pakken wat je lekker lijkt en alles is gratis, je moet er alleen wel op tijd bij zijn want op is op en als je laat bent heb je geen keuze meer.

Na de lunch gaan we op hetzelfde tempo verder. Gelukkig houden ze hier wel van pauze, want bijna na elk onderwerp krijgen we een pauze van 10-15 minuten. Officiëel duurt de lesdag tot 6 uur, maar de instructeur wil graag om half 4 klaar zijn.
Dat lukt niet, maar we zijn toch nog voor 5 uur klaar.

Het is toch een vermoeiende dag geweest omdat we erg geconcentreerd moeten blijven om het tempo te volgen. Terug in het hotel gaan we dus eerst even sporten en duiken we daarna het zwembad en de sauna in. Hierdoor krijgen we weer energie en kunnen we beginnen met het herhalen van de behandelde stof.

Dinsdag beginnen we om 10 uur aan de training. We hebben een andere instructeur gekregen die het wat rustiger aan doet en wat meer uitlegt wat in de praktijk belangrijk is. Nu blijkt ook dat we voor liggen op schema, we hebben de stof van de eerste 2 dagen in 1 dag gedaan.

We krijgen echter ook een deel van het operations manual van pegasus voor de 737, dit valt buiten de stof voor de type rating, maar is wel verplichte informatie voor als we straks de simulator in gaan. Het is wel een boekwerk van ruim 1000 pagina's. Ook krijgen we te horen dat we ook de FCOM van boeing moeten lezen voordat we beginnen aan de CBT, omdat sommige dingen anders wel moeilijk te volgen zijn. Deze FCOM staat op de laptop die we gekregen hebben en bestaat uit een PDF-bestand van 1800 pagina's. Leuk werk voor in de vrije avonden dus...

Vandaag zijn we precies om half 4 klaar en kunnen we dus eerder beginnen aan het sporten en zwemmen. En natuurlijk hebben we 's avonds meer tijd om te studeren.

Hoi Frans,

Poeh, klinkt als een hoop stof. Hoe is het de laatste dagen gegaan?

Heb je dit weekend nog wat leuks gedaan? Of alleen maar met de neus in de boeken en de laptop gezeten?

Wij zijn net terug van ons weekendje Limburg. Van de carnaval hebben we (gelukkig) niet veel meegekregen. We hebben heerlijk gewandeld hebben het lekker rustig aan gedaan.

Groetjes,

Groetjes,